Blog

Employer branding: Wat is dat?

Your Productions - 07 augustus 2023

Moeiteloos nieuw toptalent aantrekken en van huidige medewerkers ambassadeurs maken, dat is de wens van iedere organisatie. Maar hoe doe je dat, zorgen dat jij als werkgever gevonden wordt door potentieel toptalent en dat huidige medewerkers vol lof over je praten? Simpel, door te werken aan een sterke employer brand.

Wat is employer branding?

Employer branding, ook wel werkgeversmerk genoemd, is een middel om te laten zien waar jij als werkgever voor staat. Door te bouwen aan een sterk werkgeversmerk investeer je niet alleen in het versterken van de band met eigen medewerkers, maar trek je ook nieuwe medewerkers met dezelfde normen, waarden en visie aan. Het binden van huidige medewerkers valt onder de noemer interne employer branding. Bij het aantrekken van nieuwe medewerkers hebben we het over externe employer branding. Praten we over beide, dan gebruiken we de overkoepelende term employer branding.

Employer branding is meer dan van de daken schreeuwen dat je een goede werkgever bent. De boodschap die je naar buiten communiceert moet namelijk wel overeenkomen met de daadwerkelijke situatie. Hoe je dit kunt checken? Door regelmatig met medewerkers in gesprek te gaan, een vinger aan de pols te houden en aan de slag te gaan met feedback.

Het verschil tussen employer branding en employee branding

Wellicht ben je tijdens het Googlen naar employer branding ook de term employee branding tegengekomen. Hoewel beide in lijn liggen met elkaar, is er een klein verschil in de betekenis ervan. Spreek je over employee branding, dan gaat het over de perceptie van je huidige medewerkers: hoe zien en ervaren zij jouw werkgeversmerk. Bij employer branding gaat het over het beeld dat mensen van buitenaf van jouw organisatie hebben.

Employee branding heeft grote invloed op je employer brand. Zijn je medewerkers positief over jou als werkgever, dan zullen zij deze verhalen delen met de buitenwereld. Dit versterkt je employer brand. Maar let op: het werkt ook de andere kant op. Praten medewerkers negatief over jou als werkgever, ook dan worden deze verhalen verspreid. In dit geval heeft het een negatief effect op je werkgeversmerk. Investeer daarom in zowel je employer branding als je employee branding.

employer branding

Waarom is employer branding zo belangrijk?

Het imago van je organisatie wordt gevormd door hoe jij als werkgever gezien wordt en hoe je met je medewerkers omgaat. In deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt is het aantrekken en vasthouden van getalenteerde medewerkers een flinke uitdaging. Het hebben van een positief imago speelt hierin dan ook een grote rol. Daarom is het belangrijk om aan een sterke employer brand te werken. Sta jij bekend als een goede werkgever, dan brengt dit aanzienlijk veel voordelen met zich mee:

  • Aantrekken van talent: een positief imago trekt gemotiveerde en getalenteerde kandidaten aan. Zij zullen eerder solliciteren bij een bedrijf dat bekend staat om een fijne bedrijfscultuur en genoeg ontwikkelmogelijkheden, dan bij een bedrijf waar ze nog weinig over weten.
  • Minder verloop: bij organisaties met een sterke employer brand blijven huidige medewerkers doorgaans langer werken. Dit komt doordat werknemers vaker tevreden zijn en zich betrokken voelen bij de organisatie wat zorgt voor meer werkplezier.
  • Betrokken medewerkers: een positief werkgeversmerk stimuleert de betrokkenheid van medewerkers. Doordat zij trots zijn om deel uit te mogen maken van de organisatie, zullen zij eerder geneigd zijn een stapje extra te zetten om gezamenlijke doelen te behalen.
  • Lagere wervingskosten: heb je een sterk werkgeversmerk, dan zul je merken dat vacatures gemakkelijker worden ingevuld. Er zijn minder middelen nodig voor werving en recruitment wat kosten bespaart.
  • Positieve bedrijfscultuur: een goed doordachte employer brand gaat vaak hand in hand met een positieve bedrijfscultuur. Dit komt doordat er steeds meer mensen met dezelfde normen, waarden en doelen bij je organisatie komen werken, wat bijdraagt aan een prettige werkomgeving.

En nu? Aan de slag met employer branding!

Je weet nu wat de betekenis is van employer branding en wat het jou als organisatie kan opleveren. En nu? Aan de slag natuurlijk! Uiteraard niet zonder plan. Om de weg naar een sterk werkgeversmerk overzichtelijk en doelgericht te houden, raden we je aan om aan de slag te gaan met een goed uitgedacht strategieplan. Hoe je dit plan maakt, dat vertellen we je graag in dit artikel

Versterk je employer brand met video

Opvallen: dat is wat je wilt met je employer branding. En hoe kun je jezelf beter en opvallender presenteren dan met video? Door gebruik te maken van bijvoorbeeld een employer branding video laat je potentieel talent met eigen ogen ervaren hoe het is om deel uit te maken van jouw organisatie. Kijk maar eens naar deze voorbeelden en ervaar zelf de kracht van video in je employer branding.  

Richard Derks

Oprichter & filmmaker

Van jongs af aan was er al een grote interesse en passie voor film. Door de jaren heen heeft hij dit verder kunnen ontwikkelen. Met een creatieve kijk op elke situatie zorgt hij voor krachtige beelden in de films die we maken.

Mail Bel LinkedIn

Meer weten over employer branding video's?
Richard Derks helpt je graag!
Richard Derks
Videospecialist