Blog

Meer betrokken klanten? Ga aan de slag met persona’s!

Your Productions - 13 juni 2023

Jouw doelgroep bestaat uit heel veel verschillende soorten mensen; jong, oud, man, vrouw, een gezinsmens of happy single, gek op auto’s of op tuinieren, you name it. Maar hoe zorg je ervoor dat je content maakt die iedereen uit die doelgroep aanspreekt?

Met een persona breng je overzichtelijk in kaart uit welk type personen je doelgroep bestaat en wat hun behoeften en doelen zijn. Op basis hiervan kun je content maken die daar perfect op aansluit, zoals bijvoorbeeld een bedrijfsfilm of promotiefilm. Wat een persona precies is, hoe je een persona maakt en welk effect het kan hebben op je videomarketing, dat vertellen we je graag. Benieuwd? Lees snel verder!

First things first: wat is een persona?

De naam ‘persona’ verklapt het eigenlijk al een beetje. Een persona is een fictief personage dat wordt gecreëerd om een specifieke doelgroep te vertegenwoordigen. Het is een gedetailleerde beschrijving van je ideale klant. Een persona wordt gebruikt om een dieper inzicht te krijgen in de doelgroep, om effectiever te kunnen communiceren en om marketinginspanningen aan te kunnen passen aan de specifieke behoeften en interesses van die doelgroep.

De kracht van een persona

Hoe gedetailleerder je een persona maakt, hoe meer resultaat je zult behalen. Waarom? Omdat jouw ideale klant een mens is, en geen platte omschrijving van een groep. Ga je werken vanuit een globale groepsomschrijving in de hoop dat zo veel mogelijk mensen zich aangesproken voelen, dan kun je weleens van de koude kermis thuiskomen. De kans is namelijk groot dat niemand zich aangesproken voelt.

Stel je bij het maken van een persona daarom voor dat je tegenover die persoon zit. Welke emoties, eigenschappen en interesses heeft die persoon? Door hier goed over na te denken, maak jij straks content die perfect aansluit op zijn of haar belevingswereld. Het resultaat: meer betrokkenheid en een grotere kans op conversie.

Zo maak je een persona

Nu we je hebben verteld wat een persona is en wat de kracht ervan is, wil je natuurlijk weten hoe je een persona maakt. Het maken van een persona vereist wat onderzoek en analyse, maar het resultaat ervan is het zeker waard. Door het volgen van deze vier stappen creëer jij een sterke basis om in de toekomst mee aan de slag te gaan:

Stap 1: Start met doelgroepsegmentatie

Zoals we je eerder hebben verteld, is een persona een fictief personage dat je doelgroep of een deel ervan vertegenwoordigt. In de meeste gevallen geldt het tweede. Start daarom met het identificeren van de verschillende segmenten binnen je doelgroep. Kijk hierbij naar demografische gegevens, gedragingen en andere kenmerken die bij dit specifieke segment horen. Denk bijvoorbeeld aan leeftijd, geslacht, beroep en interesses.

Stap 2: Voer onderzoek uit

Een persona is een weerspiegeling van je ideale klant. Verzamel daarom gegevens en inzichten over deze klant door middel van enquêtes, interviews, een social media-analyse en klantinteracties. Probeer hiermee inzicht te krijgen in hun behoeften, doelen, uitdagingen en koopgedrag.

Stap 3: Creëer je persona’s

Gebruik nu de verzamelde gegevens uit stap 1 en 2 om je persona’s te creëren. Geef elke persona een naam, een foto en een gedetailleerd beschrijven van hun demografische gegevens, persoonlijkheid, doelen, behoeften en gedragingen.

Belangrijk: maak voor elk segment uit je doelgroep een aparte persona. Dit zorgt ervoor dat alle (marketing)activiteiten die je in de toekomst gaat uitvoeren voldoen aan de informatiebehoeften van ieder type persoon uit je doelgroep.

Stap 4: Deel de persona’s

Hiermee bedoelen we natuurlijk niet dat je ze op Facebook moet delen. Nee, deel de persona’s intern met iedereen die hier belang bij heeft. Denk aan het marketingteam, je collega’s van sales en de klantenservice toppers. Vraag hen eventueel nog om feedback. Wellicht hebben zij door hun eigen expertise nog een goede aanvulling.

Nog een tip van Flip: het creëren van persona’s is een doorlopend proces. Evalueer daarom regelmatig de persona’s en werk waar nodig bij. Het kan namelijk zo zijn dat je in de loop der tijd meer te weten komt over je doelgroep, of dat er iets verandert in de behoeften.

Aan de slag

We hopen dat we je een duidelijk beeld hebben kunnen geven van de kracht van persona’s voor jouw bedrijf. Heb je hulp nodig bij het creëren van passende videocontent op basis van je persona’s? Neem contact met ons op. Wij staan te springen om voor je aan de slag te gaan.

Richard Derks

Oprichter & filmmaker

Van jongs af aan was er al een grote interesse en passie voor film. Door de jaren heen heeft hij dit verder kunnen ontwikkelen. Met een creatieve kijk op elke situatie zorgt hij voor krachtige beelden in de films die we maken.

Mail Bel LinkedIn