Het opbouwen en communiceren van een positief imago van jou als werkgever, dat is waar het om gaat bij employer branding. Door middel van een sterk employer brand laat je zien wat jou uniek maakt en welke cultuur, waarden en voordelen jij te bieden hebt. Hierdoor ben je een aantrekkelijke werkgever voor potentiële en bestaande werknemers.
Employer branding heeft twee doelen. Enerzijds streeft het ernaar om de betrokkenheid en loyaliteit van huidige medewerkers te vergroten door hen te laten zien en voelen dat ze deel uitmaken van het grote geheel. Anderzijds trekt het getalenteerde nieuwe medewerkers aan die zich kunnen identificeren met de cultuur en doelstellingen binnen de organisatie.
Lees ook: Employer branding: wat is dat?
Succes begint met een goede strategie
Ga je met employer branding aan de slag, houd er dan rekening mee dat de communicatie naar buiten toe overeenkomt met de daadwerkelijke situatie binnen je organisatie. Klopt dit niet, dan doet dit afbreuk aan je geloofwaardigheid. En dat is iets wat je wilt voorkomen. Een sterke interne cultuur vormt de basis van een goed werkgeversmerk en is daarmee een belangrijke voorwaarde voor succes.
Met een succesvolle employer branding strategie kun jij het verschil maken in het aantrekken van toptalent en het opbouwen van een sterke organisatiecultuur. Hoe je dat aanpakt? Door aan de slag te gaan met ons stappenplan.
Employer branding strategie: het stappenplan
De weg naar een succesvolle employer branding strategie hoeft niet moeilijk te zijn. We helpen je graag op weg met deze 6 stappen.
Stap 1: start met een nulmeting
Door te starten met een nulmeting, maak je inzichtelijk waar jij als werkgever op dit moment staat. Dit kun je doen door informatie te vragen aan (ex-)medewerkers in de vorm van een gesprek of door middel van een enquête. Stel vragen als:
- Hoe ervaar jij ons als werkgever?
- Waar blinken wij in uit?
- Waar kunnen wij ons in verbeteren?
- Zou je ons aanraden als werkgever bij vrienden, familie en kennissen? Waarom wel of waarom niet?
Op basis van deze informatie weet je wat de sterke en zwakke punten van je organisatie zijn. Zo weet je direct welke positieve punten terug moeten komen in je communicatie en waar je nog aan moet werken voordat je ze in je boodschap verwerkt.
Stap 2: snuffel rond
Het wiel opnieuw uitvinden, dat hoeft niet. Kijk daarom eens naar wat andere organisaties communiceren. Waarom zijn sommige organisaties een populaire werkgever? Wat communiceren zij? Wat doen zij anders? Leg deze bevindingen naast je eigen cultuur en aanbod en kijk waar kansen liggen. Gebruik de bevindingen alleen als inspiratie en neem het niet lukraak over. Het moet natuurlijk wel passen bij jou als organisatie.
Stap 3: bepaal je Employer Value Proposition
De Employer Value Proposition is een model dat alle belangrijke factoren samenvoegt die jou een aantrekkelijke werkgever maken. Dit vormt de belofte die je aan je (potentiële) medewerkers doet en laat zien hoe jij je als werkgever positioneert. Je geeft hiermee antwoord op de vraag: wat voor werkgever wil ik zijn? Kijk hierbij naar waar jij als werkgever voor staat, wat de missie en visie is, wat de USP’s zijn en hoe huidige medewerkers het vinden om voor je organisatie te werken.
Belangrijk: breng in kaart wat de normen en waarden van je organisatie zijn en communiceer deze. Wat is de sfeer op de werkvloer en hoe wordt er met elkaar omgegaan? Hier zijn potentiële werknemers nieuwsgieriger naar dan een laptop of auto van de zaak.
Stap 4: schets jouw ideale kandidaat
Je hebt op papier gezet hoe jij als werkgever gezien wilt worden. Nu is het tijd om inzichtelijk te maken wie jouw ideale kandidaat is. Welke eigenschappen, doelen en kwaliteiten moet hij of zij hebben? Dit kun je doen door de missie, visie, strategie en kernwaarden van jouw organisatie te vertalen naar gedrag en een menselijk profiel.
Zo’n profielschets wordt in marketingtermen ook wel een persona genoemd. Door een profiel te schetsen van jouw ideale kandidaat wordt het makkelijk om een overtuigende boodschap te formuleren. Het geeft je het gevoel dat je tegen een mens praat in plaats van tegen een grote groep. Wil je weten hoe je een persona maakt? Je leest het hier!
Stap 5: van medewerkers naar ambassadeurs
Wat is overtuigender: jij die vertelt dat je een goede werkgever bent of medewerkers die vertellen dat jij een goede werkgever bent? Precies, het laatste. Een eerlijk verhaal van een medewerker komt altijd overtuigender en geloofwaardiger over dan je eigen verhaal. Zorg daarom dat je medewerkers je ambassadeurs worden door ze te betrekken bij je employer branding. Moedig ze aan om een positieve boodschap te delen en breng dit bijvoorbeeld in beeld door middel van video. Je zult zien dat dit een positief effect heeft op het wervingsproces.
Lees ook: Moeiteloos toptalent binnenhalen met een sprekende recruitment video
Stap 6: communiceren maar
Strategieplan klaar? Communiceren maar! Nu de basis van je strategie staat is het tijd om het om te zetten naar een sprekende boodschap en deze te delen met de rest van de wereld. Gebruik hiervoor verschillende online kanalen, zoals je website, social media, de nieuwsbrief, advertenties en vacaturewebsites. Maar vergeet ook offline kanalen als evenementen, beurzen en abri’s niet. Wat de beste plek is om je boodschap te delen, is afhankelijk van waar jouw ideale kandidaat zich bevindt. Als het goed is heb je dit onderzocht bij het maken van je persona’s.
Lees ook: 5 Employer branding voorbeelden die je inspireren!
Zo, jij bent klaar om aan de slag te gaan met employer branding. Bedenk wel dat dit een lopend proces is waar je constant in moet blijven aanpassen en verbeteren. Alleen dan blijf jij een top-of-mind bij jouw ideale kandidaat.
Meer informatie?
Wil jij ook aan de slag met videocontent voor jouw bedrijf? Neem contact met ons op, wij helpen je graag verder!