Blog

7 tips om veelvoorkomende social media fouten te vermijden

Your Productions - 16 maart 2023

Het gebruik van social media is in de huidige tijd niet meer weg te denken uit de bedrijfsstrategie. Helaas zien we nog te vaak dat bedrijven fouten maken die gemakkelijk voorkomen hadden kunnen worden. Om ervoor te zorgen dat jij deze fouten niet gaat maken hebben we een aantal tips voor je op een rijtje gezet.

Tip 1 | Een sterke social media strategie is key!

Inmiddels is bekend dat het gebruik van social media kanalen kan helpen bij de groei van je bedrijf. Het is namelijk dé plek om te laten zien wie je als bedrijf bent en wat je te bieden hebt. Wat je echter niet moet doen is lukraak content gaan posten zonder strategie. Denk daarom na over het doel dat je wil bereiken.

Voorbeelden van doelen zijn:

  • Naamsbekendheid vergroten
  • Leads genereren
  • Kennis overdragen
  • Engagement met de klant vergroten
  • Merk laden

Wanneer je het doel hebt bepaald kun je gaan kijken naar welke doelgroep je wil aanspreken met je posts. Ook kun je achterhalen welke tijden ideaal zijn om te posten.

social media fouten

Door op basis van deze informatie een planning te maken spreek je de juiste doelgroep op het juiste moment aan. Zo behaal jij je doelstellingen en groei je op social media.

Tip 2 | Ga de interactie aan met je doelgroep

Social media is perfect om het gesprek aan te gaan met je doelgroep. Reageer op de positieve reacties, maar ook zeker op de negatieve. Let wel goed op hoe je een negatieve reactie reageert. Er kan namelijk snel miscommunicatie ontstaan. Een bedrijf dat enorm goed is in het oplossen van klachten of reageren op negatieve reacties is Toppy. Met humor geven zij op de juiste manier een positieve draai aan het probleem. Ook kun je de interactie aangaan door gebruik te maken van een poll of vraagsticker. Hiermee kun je bijvoorbeeld vragen naar meningen, veelgestelde vragen beantwoorden of onderzoeken welk product het populairst is onder je doelgroep.

Tip 3 | Meten is weten; monitor je resultaten

Het is belangrijk om te meten of je de eerder opgestelde doelstellingen ook daadwerkelijk hebt behaald. Dit kun je doen met behulp van bijvoorbeeld Google Analytics of door te kijken naar rapportages die je standaard vindt in je social media accounts. Door regelmatig naar deze resultaten te kijken zie je of je de doelstelling op de langere termijn gaat halen of dat je je content nog iets aan moet passen, zodat deze beter wordt ontvangen.

Tip 4 | Regelmaat is resultaat

Om in beeld te blijven bij je doelgroep is het van belang om regelmatig een post te plaatsen. Algoritmen en andere technologieën kunnen er namelijk voor zorgen dat je volgers berichten helemaal niet te zien krijgen wanneer je postgedrag niet consistent genoeg is. Om te voorkomen dat dit gebeurd zijn er verschillende handige tools om je hierbij te helpen, zoals Hootsuite en Coosto. In deze tools kun je niet alleen posts inplannen, maar ze geven je ook inzicht in behaalde resultaten en geven een overzicht van al je social media kanalen op één scherm. Je kunt zelfs via het platform reageren op reacties. Zo hoef je niet constant te schakelen tussen de verschillende kanalen.


Tip 5 | Minimaliseer taalfouten

Zelfs de beste tekstschrijvers maken taalfouten. Zeker als je zelf al een hele tijd bezig bent met de tekst. Maar voorkomen is beter dan genezen. Spelling- en grammatica fouten in teksten van bedrijven zijn niet alleen tenenkrommend om te lezen, het zorgt er ook voor dat de lezer het bedrijf minder serieus neemt. Niet goed voor je imago dus! Controleer je teksten daarom altijd goed voordat je op de publicatieknop drukt. Niet helemaal zeker van je zaak? Laat het eens door een collega lezen. Hij of zij ziet een taalfout op dat moment waarschijnlijk sneller dan jijzelf.

Tip 6 | Verhoog de engagement door het gebruik van hashtags

Het lijkt misschien overbodig, maar door het gebruik van relevante hashtags kun je je bereik, het aantal likes en andere interacties een flinke boost geven. De nadruk ligt hierbij wel op relevantie. Wanneer iemand zoekt of klikt op een bepaalde hashtag die jij in je post hebt gebruikt, kan deze gebruiker op jouw profiel terecht komen. Wanneer de content niet overeenkomt met hetgeen waar de gebruiker naar op zoek is levert het je hoogst waarschijnlijk weinig op. Juist door hashtags te gebruiken die passen bij hetgeen dat je aanbied bereik je de juiste doelgroep en verhoog je de engagement.

Tip 7 | Gebruik video

De impact van video content op social media is groot. Op social media kanalen als Facebook, Instagram en TikTok wordt dan ook vaak gebruik gemaakt van social video. Door de inzet van video kun je in een korte tijd je doelgroep informeren. Daarnaast werkt het goed voor storytelling, doordat je jouw verhaal kort en krachtig kunt vertellen. Ook is gebleken dat een video sneller de aandacht trekt in de overvolle tijdlijn dan een stilstaand beeld. Kortom, een video op social media biedt veel voordelen voor je bedrijf.

Wil je jouw bedrijf ook goed profileren door gebruik te maken van video? Wij kunnen je helpen! We kijken graag samen met je naar de wensen en doelen om zo het best mogelijke resultaat te behalen.

Richard Derks

Oprichter & filmmaker

Van jongs af aan was er al een grote interesse en passie voor film. Door de jaren heen heeft hij dit verder kunnen ontwikkelen. Met een creatieve kijk op elke situatie zorgt hij voor krachtige beelden in de films die we maken.

Mail Bel LinkedIn

Meer weten over video trends?
Richard Derks helpt je graag!
Richard Derks
Videospecialist